BMW i3 var BMW:s första massproducerade utsläppsfria bil och flaggskeppet för i-serien. Mellan 2014 och 2016 var det den tredje mest sålda elbilen i världen, och under 2020 tillverkades den 200 000:e i3:an. 2018 lanserades sportmodellen i3s, men den vanliga i3 har fortsatt att uppdateras parallellt. I januari 2022 meddelade BMW att i3 slutar att tillverkas i juli samma år.
Senare samma år kom uppgifter om att BMW ska använda modellnamnet i3 för en ny eldriven serie bilar, som dock inte kommer att lanseras i Sverige. Namnet till trots har den alltså inte mycket gemensamt med i3, utan det rör sig snarare om en elektrisk version av den vanliga 3-serien, och lanseras som ett billigare alternativ till BMW i4.
Årsmodell | Batteri | Motoreffekt | BMW i3 Räckvidd | Högsta hastighet |
---|---|---|---|---|
i3 60 Ah (2014–2017) | 30 kWh | 130 km | ||
i3 94 Ah (2017–2018) | 29 kWh | 135 kW | 250 km | 160 km/h |
i3 120 Ah (2019–2021) | 37,9 kWh | 135 kW | 283 km | 160 km/h |
En ny BMW i3 kostar i dag kring 424 500. Hos Autouncle kan du hitta begagnade BMW i3 för priser runt 200 000. En ny BMW i3 hittar du hos auktoriserade återförsäljare där du ofta även kan privatleasa BMW till bra priser.
Gröna Bilister testade en tidig BMW i3 i november 2013, och tyckte redan då om den. Den var kul att köra och hade ett ok pris, men man tyckte mindre om att priset ökade snabbt med olika tillval. NyTeknik bedömde i3 några år senare, 2019. Baserat på 19 andra tester fick den då 75,4 av 100 i betyg, alltså klart över medel, men inget toppresultat.
Om du inte har möjlighet att köpa en BMW i3 är ett prisvärt alternativ att privatleasa BMW. Hos auktoriserade leverantörer hittar du exempelvis BMW i3 för privatleasing till bra priser. Leasa en bil i 36 månader och lämna sedan tillbaka den i utbyte mot en sprillans ny bil. Att privatleasa är ett allt mer populärt alternativ för många, som vill slippa dyra handpenningar och friheten det innebär att inte äga sin bil.