Även elbilar kan få problem på vägarna, och om det tar stopp långt ifrån en verkstad eller laddstation kan du behöva tillkalla bärgningshjälp. Här går vi igenom vanliga frågor kring att bärga elbil och bilar i allmänhet.
Vid bärgning av elbilar gäller lite olika för olika modeller. I en diskussionstråd på iFokus framgår att det går utmärkt att bogsera vissa elbilar och samtidigt ladda dem. I samma tråd framgår dock att en elbil som BMW i3 inte kan bogseras genom draghjälp, utan behöver bärgas på flak eller laddas på plats. Även hos alltomelbil.se framgår att elbilar alltid i första hand bör fraktas på flak. Att bogsera med alla fyra hjul i marken kan leda till överhettning och skador på bilen.
Att bärga en bil ingår ofta i bilens försäkring, och då betalar du bara självrisken, som varierar mellan försäkringsbolag, ofta kring 1 500 kr. Hos en aktör som Assistansbolaget finns ingen självrisk, vilket innebär att bärgningen är kostnadsfri. Deras försäkringen täcker bärgning av elbil vid driftstopp till närmaste laddningsplats, om problemet inte kan lösas på plats.
Om du saknar assistansförsäkring betalar du bärgningen själv, och då kan kostnaden variera kraftigt, beroende på avstånd, skador osv. Räkna med minst 1 500 kr, och priset kan stiga mycket om du befinner dig olägligt till eller behöver mer assistans.
När din bil behöver bärgas och bärgningsbilen inte har plats för alla passagerare – får ni då sitta i bilen som bärgas? På flera internetforum kan man läsa om hur folk får sitta på flaket i sin bil, på instruktioner av bärgaren. I ett Facebook-inlägg skriver Björdes Bilbärgning att deras kunder, som en åtgärd under COVID-19-pandemin, anmodas sitta i bilen som bärgas.
I alla halv- och helförsäkringar ingår, enligt Konsumenternas, så kallat räddningsmoment, som i hög grad liknar den försäkring som många bolag kallar assistansförsäkring. Bärgning ingår i alla halvförsäkringar.