När mörkret faller är det bra att tänka på att synas lite extra ute på vägarna. Extraljus är därför ett bra komplement till den vanliga belysningen på bilen. Du syns inte bara bättre utan du får även bättre sikt vid mörkerkörning.
Hur ska du då gå tillväga när du ska välja extraljus? Det finns en mängd olika varianter av bra extraljus på marknaden idag och valmöjligheterna är därför många. Priset är ofta en viktig faktor, men det finns även andra saker att tänka på så som design och ljusteknik. Nedan listar vi olika saker att tänka på:
Extraljusen finns i olika storlekar och modeller. Väljer du en mindre variant tar inte dessa upp lika mycket yta på bilen och kan enklare döljas. Ljusen kan monteras under bilens registreringsskylt eller under grillen. Kör du annat fordon, som exempelvis lastbil, kan det däremot krävas större ljus. Fördelen med de större lamporna är att de ofta ger bättre ljus och bättre sikt på vägen.
Står du i valet och kvalet mellan vilken typ av ljusteknik du ska välja? Det finns tre varianter att välja mellan och dessa är; Halogen, Xenon och LED.
Halogenlampan är en klassisk modell med gul-vitt ljus som kan upplevas starkt för ögat. Den är billigare än övriga varianter, men har ofta lite kortare livslängd.
Xenon-tekniken har ett blå-vitt ljus som är lite snällare för ögat än halogenlampan. Den är dessutom mer stöttålig än halogenlampan och har längre livslängd.
Led-tekniken har kommit långt fram i utvecklingen under de senaste åren. Ledljuset har en lång hållbarhet, är väldigt tålig mot yttre påfrestningar och har dessutom låg energiförbrukning. Ljuset ger ett kallvitt sken som liknar dagsljus.
Priset kan variera rejält mellan de olika modellerna. Generellt sätt är halogenljus billigare än övriga extraljus och kostar runt 200 kr. Xenonljus brukar ligga på cirka 1 500 kr medan ledljusen kostar runt 3000 kr.
Led-extraljus har många fördelar. Hållbarheten är mycket längre då led-tekniken grundar sig på lysdioder till skillnad från vanliga klassiska glödlampor. En annan fördel är att de är mycket mindre och därmed lättare att montera. De ger också ett jämnare ljus än exempelvis runda extraljus som ger extra bra sikt fram och på sidorna av vägen.
I Sverige finns inga regler eller lagar kring hur många extraljus du får montera på ditt fordon. Däremot ska ljusen du köper vara E-märkta, alltså EU-godkända. Läs mer om E-märkning hos Wikipedia.
Vilka extraljus som är bäst för dig är helt beroende på hur mycket pengar du är villig att lägga. Det är också en fråga om design och funktion. Vi anser att led-extraljus är värda att satsa på då de har en lång livslängd, imponerande ljusstyrka och en låg energiförbrukning.
Vad måste du ha koll på när det kommer till bilens belysning? Det finns en del saker att ta i beaktning. På Transportstyrelsen kan du läsa om vilka regler som gäller för fordonsbelysning i stort.
Under besiktningen kontrolleras ljus och lampor både invändigt och utvändigt på bilen. Besiktningsmannen går bland annat igenom strålkastare, bromsljus och blinkers. Vill du läsa mer om hur en besiktningskontroll går till? Besök Opus.